نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار جغرافیا و اکوتوریسم، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

بازار سنتی ایرانی یکی از عناصر اصلی شهری است که در کنار عناصری همچون مسجد، مدرسه، حمام و کاروانسراها سیب شکل گیری ساختار شهر می­شود. در این جستار نقش و عملکرد بازار سنتی کاشان در شکل­گیری یک جاذبه گردشگری شناسایی و عوامل اثرگذار بر جذب گردشگر اولویت بندی گردیده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای با ضریب پایایی 0.88 بوده است. حجم نمونه با استفاده از نرم­افزار سمپل پاور 216 نفر محاسبه گردیده است. تحلیل­های توصیفی و استنباطی با بهره­گیری از نرم­افزار SPSS و آزمون­های تی تک نمونه­ای و تحلیل عاملی صورت گرفته است. مدل­سازی عوامل اثرگذار بر بهبود عملکرد بازار تاریخی کاشان در جذب گردشگر با استفاده از نرم­افزار AMOS صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از آزمون تی نشان می­دهد از 25 شاخص مورد بررسی شاخص­های انسجام فیزیکی و پیوستگی اجزای بازار، وجود پارکینگ­های متعدد و وجود بازار به منزله یک محور ویژه تجاری و ستون فقرات بافت مرکزی در وضعیت نیمه مؤثر بوده­اند. نتایج حاصل از مدل­سازی معادلات ساختاری بیانگر آن است عامل ویژگی­های کالبدی با بار عاملی 0.97 بیشترین مقدار اثر را بر جذب و رونق گردشگری داشته است.

چکیده تصویری

تبیین عملکرد بازارهای سنتی ایرانی در جذب گردشگر و عوامل اثرگذار بر آن (مطالعه موردی: بازار کاشان)

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explaining the performance of traditional Iranian markets in attracting tourists and its influencing factors (Case Study: Kashan Bazzar)

نویسنده [English]

  • S. Kiani

Assistant Prof., Department of Geography and Ecotourism, Faculty of Natural Resource and Earth Scince, University of Kashan.

چکیده [English]

Beside elements like mosque, school, bath, and caravanserai, Iranian traditional Bazzar is one of the main urban elements which cause to form city structure. In this inquiry, the role and function of architecture of Kashan traditional bazaar have been recognized in forming a tourism attraction. The research method was descriptive-analytic and the data gathering tool of the study was a researcher made questionnaire with reliability coefficient of 0.88. The sample size was calculated 216 people by sample power software. Descriptive and inferential analyses were performed by SPSS, One-sample T-test, and factor analysis. Modeling of effective factors on improvement of function of the Kashan historical bazaar in attracting tourists was done by AMOS. The results of T-test demonstrate that from 25 analyzed indices, physical solidarity and component connection of the bazaar, several garages, and the bazaar as a special commercial axis and a spine of central texture have been in a semi effective status. The results of modeling structural equation indicate that factor of skeletal characteristics with factorial load of 0.97 have had the most efficacy in attracting tourists and juicing up the tourism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Historical texture
  • Bazzar
  • Cultural tourism
  • Structural Modeling Equations
  • Kashan