نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه ارتباط تصویری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
چکیده
تحقیق حاضر مطالعهای در حیطه معنای فرهنگی نشانهها در ساختار بصری یک بنای باستانی آیینی است. بدین منظور اجزاء و عناصر دیداری برساخته در کلیسای «سنت استپان» را به مثابه نشانههایی در نظر گرفته شده است که در همنشینی با هم، داستانی آیینی را به مخاطب خود عرضه میدارند. در فرآیند تحلیل، هر پدیدار محسوس، به ویژه تولیدات انسانساخت و خاصه آثار هنری را میتوان به مثابه متنی معنادار در نظر آورد و در جهت معنایابی، نشانههای نظاممندی را که شاکله آن متن هستند، رمزگشایی کرد. هدف از این مقاله تبیین معنای نهفته در نظام دیداری اجزای بصری این کلیسا است که در مجموع به این سازه معنا میدهند و مخاطب- بر مبنای فرهنگ متعلق خویش- از آن تأثیر میپذیرد. پرسش اصلی پژوهش آن است که ساختار بصری منظر و عناصر تزئینی بنای کلیسای سنت استپان شامل چه مواردی و متداعی چه معانی مستقیم و ضمنی در بافت فرهنگی آیینی مسیحی است؛ مفاهیمی که با توجه به تداوم و پایداری فرهنگ اعتقادی جامعه مسیحی ایران، از وحدت و ثبات نسبی برخوردار بوده. این مطالعه به شیوه کیفی و تحلیلی-توصیفی انجام شده و در فرآیند مطالعه، ابتدا تحلیلی درباره عناصر بصری در فضا، منظر و عناصر کلی معمارانه و در نهایت تزئینات بنای سنت استپان و معانی رمزآمیز آن بیان شده و نتایج به دست آمده از این تحلیل، شامل موارد ذیل است: عناصر روایتگر بصری بنای کلیسای سنت استپان را میتوان علاوه بر رمزگان عددی عناصر منظر و نورپردازی نمادین و رمزآمیز بنا، به نقوش انسانی، گیاهی، جانوری، انتزاعی و هندسی و خیالینگاری و موجودات ترکیبی بخشبندی کرد. معنای هر یک از این نشانههای تصویری با توجه به زمینه معتقدات مسیحی و زمینه فرهنگی مکان و زمان در لایههای صریح و ضمنی، قابل تفسیر است.
چکیده تصویری
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Cultural Meaning of Ornaments and Architectural Patterns in St Stephanus Cathedral
نویسندگان [English]
- A. AzamKaciri 1
- Maryam Aghazadeh 2
1 Assistant Prof, Graphic Design, Architecture and Urban Design Faculty, Teacher’s Training Uni. of Shahid Rajaee
2 MA. of Graphic Design, Architecture and Urban Design Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training Uni. Tehran.Iran.
چکیده [English]
This research is a study on visual elements on Saint Stephanus church. All these ornament could be considered as pictorial signs which make up a complete narrative together. In structural semiotics methodology and other semiotic methods of reading, everything in the world could be considered as a text, specially artifacts and art pieces. In conclusion their signs could be read and decoded such as verbal texts. In this quantitative semiotic research, the main goal is finding the hidden meaning of visual system in pictorial elements of the church. As an Introduction, the basic concepts including sign, structure, coding sign system, has been described, then visual signs of the cathedral has been analyzed as a linguistic system. The summary of the results concluded as follows: The visual narrative elements of St. Stephen's Church can be divided into human, plant, animal, abstract motifs, geometric ornaments, and imaginative motifs of composite beings, as well as the light and its effects. The meaning of each of these visual signs can be interpreted in terms of Christian beliefs and by considering historical and cultural context of place and time in explicit and implicit layers or denotations and connotations.
کلیدواژهها [English]
- Pictorial Meaning
- Meaning of Sacred Images
- St. Stephen'
- s Church
- Christian Decorative Patterns
- Structural Analysis