نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار شهرسازی، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 پژوهشگر دکترا، گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
اضطراب اجتماعی از معضلاتی است که افراد در سنین نوجوانی با آن درگیر میشوند. با توجه به اینکه نوجوانان ساعات زیادی از زندگی خود را در مدارس سپری میکنند، مطابق با علم روانشناسی محیط، معماری مدارسشان تأثیر بسیار زیادی در وضعیت روحی و رفتاری آنها خواهد داشت. از طرفی، با توجه به اهمیت مطالعات بین رشتهای در سالهای اخیر، تلفیق مسائل روحی و روانی افراد با معماری فضاهای ساخته شده حائز اهمیت است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش معماری فضاهای آموزشی در اضطراب اجتماعی نوجوانان و تعیین نمودن تأثیرگذارترین مؤلفه معماری فضاهای آموزشی در اضطراب اجتماعی نوجوانان و با بررسی دبیرستانهای دخترانه شیراز انجام شده است تا نگاهی جدید به موضوع طراحی فضاهای آموزشی صورت گیرد. روش بهکار گرفته شده در پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی و کیفی- کمی بوده که با روش گردآوری اطلاعات بهصورت مطالعات کتابخانهای و میدانی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش مطالعات کتابخانهای شامل پژوهشها و کتب مرتبط با موضوع و در بخش میدانی شامل مشاهده فردی از مدارس، توزیع پرسشنامه محقق ساخته معماری فضاهای آموزشی و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک بوده است. تحلیل پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده و با نتایج حاصل از مشاهده مقایسه شده است. یافتهها حاکی از آن است که بین ویژگیهای معماری مدارس و اضطراب اجتماعی دانشآموزان رابطه معکوس برقرار است و هرچه میزان توجه به مؤلفه عملکردی معماری مدارس بیشتر باشد، اضطراب اجتماعی نوجوانان، بیشتر کاهش خواهد یافت.
چکیده تصویری
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Role of Functional Components of Educational Space Architecture in Students’ Social Anxiety (Case Study: Shiraz Girls’ High Schools)
نویسندگان [English]
- T. Nasr 1
- Kimia Sadat Tabibzadeh 2
1 Associate Prof, Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad Uni, Shiraz, Iran.
2 PhD student, Department of Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
Given that human beings attending in public spaces and engage in social behaviors and social interactions, their proper functioning in society is very important. Social anxiety is one of the problems that people face in adolescence. Adolescents are at a critical age and it is essential that they grow up to be able to engage in appropriate social behaviors. Due to that adolescents spend many hours of their lives in schools, according to the science of environmental psychology, the architecture of their schools will have a great impact on their mental and behavioral status. Therefore, the present study aimed to investigate the role of educational space architecture in adolescents' social anxiety and to determine the most effective architectural components of educational spaces in adolescents' social anxiety and has been done by studying the architecture of Shiraz girls' high schools to take a new look at the design of educational spaces. The method used in the present research is descriptive-analytical was applied and qualitative-quantitative type which has been done by data collection method in the form of library and field studies. Data collection tools in the library studies section included research and books related to the subject and in the field section included individual observation of schools, distribution of a researcher-made questionnaire about the architecture of educational spaces and Jarabek social anxiety questionnaire. Questionnaires were analyzed using SPSS software and compared with the results of the observation. There is an inverse relationship between school architecture features and students 'social anxiety.
کلیدواژهها [English]
- Architecture"
- Educational Spaces"
- Social Anxiety"
- Adolescents"
- "
- Shiraz"
URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-1021-fa.html.
The Effect of Orientation and Ordering Floors On the Thermal Performance of Internal Spaces in The Faculties of Agriculture and Education at New Sohag University During the Hot Period. 48 (3): 478-490.
Pourrezaian, Mehdi. (2016). The Clinical Evaluation of Psychodrama’s Effectiveness in Treatment of Social Anxiety: A Case Study, Clinic Psychology Studies, 6 (24), 29-46.
Psychologist website. (1400). Jerabek's social anxiety questionnaire. Retrieved on December 17, 1400:from:https://ravanrahnama.ir/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C/.
Roshandel, Zahra., Sobhi Karamelki, Naser., Afshin Tayibi. (2015). Comparison of early maladaptive schemas, body image concerns and attributional styles among adolescents with social anxiety and normal adolescents, Journal of psychology and psychiatry, cognition, third year, , number 4 (11 in a row).
Saman, Abdul & Bakhtiar, Muh Ilham (2020). The effect of behavioral rehearsal technique through group counseling for overcoming social anxiety of students, COUNS-EDU: The International Journal of Counseling and Education. 5 (1): 15-22.
Saremi, H., Khalaghdost, M., Khodabakhshi, S. (2016). Environmental psychology. Tehran: Aval & Akhar Publications.] Persian [
Sheykholreslami, A., Bashirgonbadi, S, Seyedesmaili Ghomi, N. (2020). The Effectiveness of Verbal Self- Instruction Skills Training on Social Anxiety (Fear of Negative Evaluation, Social Avoidance and Distress in New Situations, Social Avoidance and Distress General) of Shy Students. Journal of Educational Psychology Studies, 17 (37): 99-120.] Persian [
Soltani, N., Mohammadi Forod, H. (2019). The effectiveness of mindfulness training on rumination and social anxiety in women with obsession. Journal of Psychological Sciences, 18 (77): 617-625.] Persian [
Soltani, Shahnaz (2006). Examining the importance of Iranian architecture in the construction of schools in the conversation of "Iran" with experts: preventing 50 thousand mistakes, Iran magazine, (3877).
Stegg, Linda; VanDenbergh, Agnes and DeGroot, Judy (2016). Basic concepts in environmental psychology. Translator: Sepideh Barzegar and Anahita Shahperi. Tehran: New Thought Book.
Shafiei, H., Zare, H. (2019). Effectiveness of attention bias modification by computerized attention training on reducing social anxiety of adolescents. Advances in Cognitive Science, 21 (2): 108-120.] Persian [
Shahcheraghi, A., Bandarabad, A. (2017). Education in Environment: Application of Environmental psychology in Architecture and Urban Design. Tehran: Jahad daneshghahi of Tehran.] Persian [
Shams Esfandabad, H. (2014). Environmental psychology. Tehran: Samt Publications. ]Persian[
Sharifi, HasanPasha (2008). Research questionnaires, Tehran: Sokhon Publications.
Sheykholreslami, A., Bashirgonbadi, S, Seyedesmaili Ghomi, N. (2020). The Effectiveness of Verbal Self- Instruction Skills Training on Social Anxiety (Fear of Negative Evaluation, Social Avoidance and Distress in New Situations, Social Avoidance and Distress General) of Shy Students. Journal of Educational Psychology Studies, 17 (37): 99-120.] Persian[
|