نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، استان تهران
2 استاد، دکترای طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
3 استادیار، دکترای شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران
چکیده
نما و نمای خیابانی بهعنوان یکی از ملموسترین سطوحی که ناظر در شهر با آنها برخورد میکند، واجد جایگاه و اهمیت ویژهای در طراحی شهری است. بررسی تحولات دهههای اخیر در تکنیکها و سبکهای طراحی نما نشان میدهد، معماری تک بنا فارغ از زمینهی خیابان میتواند منجر به ایجاد ناهماهنگی، نازیبایی، ادراک نامناسب و بافتزادیی در جدارهی نمای خیابانی شود. بدینترتیب نمای خیابانی لازم است تا واجد ابعاد مهم طراحی شهری مشتمل بر ابعاد زیباییشناختی، عملکردی، ادراکی و زیستمحیطی باشد. این نوشتار بهصورت خاص بر بعد زیباییشناسی تأکید دارد. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی معیارهای تأثیرگذار بر طراحی نمای خیابانی زیبا، از دید استفادهکنندگان است. این پژوهش یک تحقیق تحلیلی و کاربردی بوده و مبتنی بر روشهای کیفی و کمی است. نمونه موردی این پژوهش بررسی بخشی از نمای خیابانی محور بهار بوده که مهمترین محور ساختاری شهر تهران است. بنابراین بهمنظور شناسایی معیارهای زیباییشناسانه تأثیر گذار بر ادراک استفادهکنندگان، پس از تدوین چارچوب مفهومی پژوهش، بر مبنای تکنیک پرسشگری، پرسشنامهای تنظیم شده و در فضا توزیع و تکمیل شده است. حجم نمونه بهمنظور دستیابی به ضریب اطمینان 95 درصدی، معادل 180 پرسشنامه بوده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که معیارهایی عینی چون: خطوطنما، تناسب، تعادل و معیارهای ذهنی چون تاریخیگری، فرهنگیبودن، بامعنابودن و... بر ادراک زیباییشناسانه تأثیر دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Defining the Influential Criteria on Designing the Urban Façade with Emphasis on Aesthetical Signifiers
نویسندگان [English]
- Amirhossein Kholoosi 1
- Mostafa Behzadfar 2
- Maryam Mohammadi 3
1 M.A. of Urban Design, Author is with Department of Urban Planning and Design, Azad University of , Central Branch
2 Ph.D. of Urban Design and Professor of Urban Design, Author is with Department of Urban Planning and Design, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof. of Department of Urban Planning and Design, Art University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
This article investigate and emphasis of objective and subjective aesthetics of urban façade. Hence, the purpose of this article is defining the influential criteria on designing the beautiful urban façade from the view point of users. This research is a practical and analytical one which uses the qualitative and a quantitative approach.
Therefore, in this research, after exploring the literature review containing the concepts of façade, street façade, aesthetics, the influential criteria of creating a beautiful façade is defined. In the next stage for examining the criteria, a case study is selected –Bahar Street. This street is located in the region 7 of Tehran municipality, and the facades of the streets are historical and it has historical and cultural identity. Then for quantitative investigation, beside the qualitative one, 180 questionnaire are distributed are completed in the selected street and after that all the data collected are analyzed in SPSS software in order to defining the final model. For analyzing the data collected, using a correlation examination is used. Finally through the final model and the criteria and sub factors which are defined. The result shows that the objective criteria such as the vertical and horizontal lines of facade, the sky lines, form of the building, the length of the building and etc, besides the subjunctive research such as historical meaning, legibility, contextual design, harmony and unity, nobility,influence the aesthetical perceptions of an urban façade.
کلیدواژهها [English]
- Street Facade
- Subjunctive and Objective Dimensions of Aesthetics
- Criteria
- Bahar Street