نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی شهرسازی
2 استاد دانشگاه اصفهان
چکیده
حملونقل پایدار در واقع یافتن مؤثرترین و آسودهترین راه جابجایی مردم و وسایل نقلیه با کمترین میزان مصرف انرژی (در زمینه سوخت و تلاشهای انسانی) با مقبولترین هزینه، کمترین ترافیک و کمترین اثرات سوء زیستمحیطی مانند آلودگی هوا و صدا میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین مهمترین عوامل و شاخصهای مؤثر بر حملونقل شهری با استفاده از تجربیات حملونقل شهرهای پیشرو در حملونقل است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی _توسعهای است و از نظر روش تحلیلی _محتوایی است. برای تجزیه و تحلیل تکنیکهای کمی و کیفی از نرم افزار SPSS استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات، ترکیبی از روشهای کتابخانهای و میدانی در رابطه با شاخصهای حملونقل پایدار میباشد. در شهر اصفهان نتایج مطالعات نشان میدهد وضعیت حملونقل پایدار شهر اصفهان روند نزولی داشته است. رشد شاخص ترکیبی اثرات محیط زیستی حملونقل در جهت منفی بوده است. همچنین رشد شاخص ترکیبی اثرات اقتصادی حملونقل در شهر اصفهان در جهت منفی بوده است. هزینههای گرداننده نسبت به تولید ناخالص بر نفر ثابت است. ولی خوشبختانه شاخص ترکیبی اثرات اجتماعی حملونقل در اصفهان در جهت مثبت بوده است. راهبرد مناسب در شهر اصفهان اجرای همزمان سیاستهای حملونقل پایدار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation and analysis of sustainable urban transport Indicators
نویسندگان [English]
- M. Sajadi 1
- M. Taghvaee 2
1
2
چکیده [English]
Sustainable transport is in the most effective and most comfortable way movement of people and vehicles with the lowest power consumption (of fuel and humanitarian efforts) with the most acceptable cost, less traffic and environmental impacts such as air pollution and minimal noise. The main issue of this study was to determine the most important factors affecting urban transport indicators using experience in leading freight transport. For the analysis of qualitative and quantitative techniques have been used SPSS software, methodology and tools for data collection, a combination of library and field methods in relation to sustainable transport.
The results indicate the status of transport in the city of Isfahan is to be downward trend. Growth Composite Index has been negative in environmental impacts of transport. Growth Composite Index as well as the economic impact of transport in the city was in the negative direction. Costs handlers is stable than GDP per person. Fortunately, the social effects of transport in Isfahan Composite Index has been positive At the same time, Implementation of a sustainable transport policy is the best strategy.
کلیدواژهها [English]
- Sustainable transport
- Dynamic models
- Transport evaluation
- Leading cities in transportation