نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
2 استادیار، عضو گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
3 دانشیار، عضو گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
چکیده
معماری پایدار ایرانی اسلامی همیشه بر زیبایی تاکید داشته است و ایرانیان سعی کردهاند در معماری بناهای فاخر ماندگار خویش معانی و مفاهیم اصولی را با توجه به اندیشههای اسلامی متبلور نمایند. مجریان ساخت و طراحان معماری مساجد ایرانی چه در گذشته و چه در زمان حال همواره سعی داشتهاند که در کنار ساختار سازهای و کالبد ظاهری آن مساجد به عنوان یک مکان اجتماعی و برآورنده نیازهای روزمره گروههای اجتماعی، به آن روح و تقدس معنوی مرتبط با عالم بالا بدهند. مسئله و موضوع مطرح برای تحقیق در این خصوص این است که اندیشه و معنا چگونه با طی مراحل طراحی کالبد معماری، تجلی عینی مییابد؟ این پژوهش از طریق بررسی منابع کتابخانهای در زمینه تحلیل معماری بناهای اسلامی به روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با بررسی کلیه متغیرهای موثر مورد تایید اسلام نمونه موردی عناصر کالبدی مسجد جامع اصفهان به قصد تعیین پاسخ مسئله مطرح فوق مورد پژوهش قرار گرفته است. دستاوردهای این پژوهش مدعی بر اثبات این ادعا است که هنر معماری اسلامی ایران جلوهگاه تحقق امر قدسی در کالبد فیزیکی هنر اسلامی در عین تأمین نیازهای اجتماعی در صورت و معنی است. با رعایت اصل یکپارچگی یا وحدت در عین کثرت در عملکرد لازم مساجد جامع ایران اسلامی عملا این اصل اساسی فلسفی در ضمن ماهیت محفوظ بنای مساجد جامع ایرانی بگونه ای هوشمندانه نهادینه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Recognition of Durability of Sacred Images’ Nature in the Iran Islamic Traditional Architecture Based on Identification of the Stable identity of Iranian Congregational Mosques
نویسندگان [English]
- ali sadeghi habib abad 1
- Mohammad Sadegh Taher Tolou Del 2
- Jamal-e-Din Mahdi Nejad 3
1
2
3
چکیده [English]
Iranian Islamic sustainable architecture has always emphasized the beauty and Iranians have tried to crystallize the underlying meanings and concepts with regard to Islamic thoughts in the architecture of fine buildings. Executives of building and architectural designers of Iranian mosques either in the past or at present always try that besides the structural construct and apparent body of mosques as a social place and fulfillers of the everyday needs of social groups, give it a spiritual sanctity and soul associated with the upper world. The issue and subject for research in this regard is how thought and sense is objectively manifested by passing the processes of architectural structural design. The study is done with a review of desk study in the field of architectural analysis of Islamic monuments by descriptive - analytical method and by studying all effective variables confirmed by Islam have examined the physical elements of Isfahan Congregational Mosque to determine the answer for the above mentioned problem. The results of this study prove the claim that Iranian Islamic architecture art is the manifestinl of fulfilling the sacred matter in the physical body of Islamic architecture art, while providing the social needs in the form and meaning. By observing the principle of integration or unity despite pluralism in required performance of Islamic Iranian congregational mosques, this basic philosophical principle is intelligently institutionalized in practice at the same time with the reserved nature of Iran's congregational mosques.
کلیدواژهها [English]
- Iranian Islamic Architecture
- Grand Mosque of Isfahan
- Reserved Identity
- Holy Imagine