نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 وزارت آموزش و پرورش

2 دانشگاه علم و صنعت ، تهران ، ایران

3 دانشگاه علم و صنعت، تهران ، ایران

10.22061/jsaud.2025.11828.2305

چکیده

کیفیت هوای فضاهای آموزشی تأثیر زیادی بر سلامت و عملکرد دانش‌آموزان و اساتید دارد. آلودگی هوای داخلی و خارجی می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی، کاهش تمرکز و افزایش بیماری‌ها شود. به دلیل پیچیدگی و تنوع منابع آلاینده‌ها در این فضاها، بهبود کامل کیفیت هوا از طریق یک تکنولوژی درمانی واحد دشوار است. این مطالعه به بررسی استراتژی‌های نوین جذب آلاینده‌ها در طراحی فضاهای آموزشی، به‌ویژه برای کاهش آلاینده‌های هوای داخلی و خارجی، پرداخته است. روش تحقیق شامل جمع‌آوری داده‌ها از منابع علمی و تحقیقاتی و بررسی ادبیات موجود در زمینه استفاده از جاذب‌ها و سیستم‌های جذب آلاینده‌ها است. این تحقیق دو رویکرد اصلی را ارزیابی کرده است: استفاده از جاذب‌های خارجی در نمای ساختمان‌ها برای کنترل آلاینده‌های با منشاء خارجی و استفاده از جاذب‌های داخلی برای کاهش آلاینده‌های داخلی. نتایج نشان می‌دهند که سیستم‌های فیلتر هوا و پوشش‌های جاذب در نمای ساختمان‌ها می‌توانند به‌طور مؤثری آلاینده‌های خارجی مانند PM2.5، PM10 و VOCها را کاهش دهند. همچنین، استفاده از مصالح نانو مواد در فضاهای داخلی به‌ویژه در کاهش آلاینده‌های داخلی مانند CO2 و فرمالدهید بسیار مؤثر است. این مواد با خاصیت فتوکاتالیستی خود، زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، توانایی جذب آلاینده‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند. همچنین نتیجه‌گیری تحقیق نشان می‌دهد که توجه به جهت‌گیری مناسب و نفوذ نور طبیعی در طراحی فضاهای آموزشی می‌تواند بازدهی این مصالح و سیستم‌های جذب آلاینده‌ها را افزایش دهد. استفاده از این مصالح می‌تواند زمینه‌ساز معماری پایدار و بهره‌گیری از سیستم‌های تهویه غیرفعال و بدون آلاینده‌ها در آینده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Passive Design Strategies for Pollutant Capture in Sustainable Educational Spaces to Improve Air Quality and Reduce Pollutants

نویسندگان [English]

  • mahdi soleimani 1
  • Samaneh Taghdir 2
  • ali Maleki 3

1 Ministry of Education and Training

2 Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran

3 Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran

چکیده [English]

The air quality in educational spaces has a significant impact on the health and performance of students and instructors. Indoor and outdoor air pollution can lead to respiratory problems, reduced concentration, and an increase in illnesses. Due to the complexity and diversity of pollutant sources in these spaces, achieving complete air quality improvement through a single therapeutic technology is challenging. This study explores innovative strategies for pollutant absorption in the design of educational spaces, specifically aimed at reducing indoor and outdoor air pollutants.The research method involves data collection from scientific and research sources and a review of the existing literature on the use of absorbents and pollutant absorption systems. This study evaluates two main approaches: the use of external absorbents in building facades to control pollutants from external sources and the use of internal absorbents to reduce indoor pollutants.The results show that air filtration systems and absorbent coatings in building facades can effectively reduce external pollutants such as PM2.5, PM10, and VOCs. Additionally, the use of nanomaterial-based absorbents in indoor spaces is particularly effective in reducing indoor pollutants such as CO2 and formaldehyde. These materials, due to their photocatalytic properties, significantly enhance pollutant absorption when exposed to sunlight.Furthermore, the study concludes that attention to proper orientation and natural light penetration in the design of educational spaces can increase the efficiency of these materials and pollutant absorption systems. The use of these materials could pave the way for sustainable architecture and the use of passive ventilation systems that are free of pollutants in the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Architecture'
  • Air Quality in Educational Spaces'
  • Absorbent Coatings'
  • ,'
  • Nano materials